Info från supporterklubbben

Tillbaka

Utfall från vår stora enkät



2025-04-16, Andreas Fahlgren     0

För ett tag sedan utförde vi en större medlemsenkät och vi fick på det sättet in en massa intressanta fakta och inspel.

Att få möjlighet att köpa matchbiljetter och få känna sig som en del av den stora supporterkretsen kring City, är det två främsta anledningarna till att vara medlem i den svenska supporterklubben, Citizens of Sweden. Som en tredje huvudanledning att vara med i Citizens of Sweden är att ge stöd till supporterföreningen så att vi blir fler Citysupportrar i Sverige.

Det visar resultatet av den enkät som har skickats ut till alla våra medlemmar. Kanske har du själv varit med och besvarat den?

Enkäten besvarades av 125 Citizensmedlemmar. Det är en svarsfrekvens på cirka 20 procent, vilket kan ses som ett bra gensvar. Över hälften av de som valde att delta i undersökningen var över 50 år, vilket dock inte riktigt speglar åldersprofilen i övrigt bland våra medlemmar.

Ett annat intressant resultat av undersökningen är att 80 procent av de som svarat, uppger att de någon gång, ibland eller ofta har rest för att se City spela i England eller utomlands. Hela 65 procent av medlemmarna säger att de har träffat andra svenska Citysupportrar i någon organiserad form, antingen på supporterresa till England eller på lokal i Sverige för att se match tillsammans.

När det gäller medlemsavgiften tycker hela 58 procent att den är rimlig och bra idag. Ytterligare 20 procent säger t o m att den skulle kunna höjas och ytterligare 20 procent att den kan höjas om föreningen erbjuder mer för pengarna. Endast en svarsperson ville ha lägre medlemsavgift.

Citizens of Sweden har idag ett system med guld- silver- och bronsmedlemskap där längre medlemsskapstid premieras vid tilldelning av matchbiljetter. Hela 74 procent tycker att det är ett bra system som bör behållas. Ytterligare 10 procent tycker att det borde finnas ännu fler nivåer, men bara 4 procent vill att alla ska behandlas lika oavsett medlemstid.

När det gäller frågan vad svenska supporterklubben bör arbeta med, så är det överlägset främsta önskemålet att ge medlemmarna möjlighet att köpa matchbiljetter, följt av att ordna supporterresor och träffar i Sverige, samt driva sociala medier och en bra hemsida.

Till sist den viktiga frågan om medlemmarna idag tycker att supporterföreningens arbete lever upp till förväntningarna. På en femgradig skala ger 48% av medlemmarna betyget 5, 24% betyget 4, 13% betyget 2, 5% betyget 2 och 10% betyget 1.

Citizens of Sweden ordförande Andreas Fahlgren kommenterar enkäten:

”Den här undersökningen är viktig för oss för se om vi ligger rätt i vårt uppdrag. Det är också en barometer på hur vi som förening är på rätt väg och vad vi kan utveckla mer”

”Vi har alltid som ambition att bli bättre och med sådana här pulsmätningar får vi inte bara in värdefull information utan också kontakt med nya förmågor som är intresserad av att hjälpa till i arbetet”.

I supporterföreningen finns det en rad olika uppgifter att göra och det är bara att höra av sig till medlemsk@citizensof.se om man är intresserad av att göra en insats. Det är till exempel alltid välkommet med personer som vill skriva artiklar och ordna supporterträffar runt om i Sverige

Undersökningen gav också medlemmarna att i fritext ge synpunkter på supporterklubbens arbete och vad man vill som supporter. Här är fem citat i urval:

”Älskar att vara delaktig i matchtrådarna på Facebook. Ser också gruppen som ett grymt sätt att lära känna andra city supportrar & ha chansen att se matcher tillsammans i England eller på annan plats i Europa. Alltid kul med en svensk vid sin sida.”

”En podd hade varit en väldigt bra idé.”

”Att man som en svensk grupp kan ses tillsammans i Manchester och strosa omkring (om man så vill) sen dra till en eller flera pubar några timmar innan matchstart & allesammans gå in på matchen tillsammans.”

”Från början var det en mindre grupp supportrar som blev familjär, idag är jag mer distanserad då det tyvärr blivit för stort. Men nyttjar supporterklubben för biljetter och försöker även introducera den för nyblivna cityvänner.”

”Ni gör ett jättejobb. För egen del är det biljetter som är enkelt att få tillgång till via er. Det övriga kan man ordna på egen hand utan problem.”

Styrelsen vill avsluta med att rikta ett stort tack till alla som deltog i enkäten och lämande in sina synpunkter!



Kommentarer

Inga kommentarer

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera.